مشتريان توت فرنگي به صورت خشك شده در بازارهاي جهاني نيازمند بررسي مسايل واردات و صادرات اين ميوه و آمار گمركي است تا بتوان بازار هدف را شناسايي كرد.
كد گمرگي ميوه توت فرنگي در جهان با نام علمي strawberry و تعرفه HS Code به شماره ۰۸۱۰۱۰ ثبت شده است.
ميزان صادرات اين ميوه در طي رشد ۵ ساله به ارزش هر واحد ۳ درصد است كه در بررسي يك ساله اين رقم ۱ درصد براي ايران مي باشد. حال اسپانيا با ۲۷ درصد توانسته بزرگترين صادر كننده توت فرنگي باشد و امريكا، مكزيك، هلند و بلژيك در پله هاي صادراتي بعدي ايستاده اند.
اما مهمتر ميزان وادرات براي كدوم كشورهاي مي باشد؟
امريكا اين قاره پهناور همان طوركه صادرات خوبي دارد مهمترين وارده كننده با رقم ۲۱ درصد جهاني نيز هست؛ بلژيك و كانادا در رده هاي ديگر قرار دارند.
ارقام بيان شده اين را مي رساند كه جاي كه تازه خوري خوبي دارد مي توان خشك شده آن را در فصولي ديگر پيشنهاد داد تا جايگزين تازه آن گردد، چرا كه ماندگاري خشك شده ميوه بسيار بالا است.
ميوه خشك مخلوط صادراتي از درجه سورتينگ و ممتاز مخصوص كشورهاي اروپايي و برخي كشورهاي عربي توليد مي گردد تا با رضايت بيشتر خريدهاي متوالي داشته باشند.
كشورهاي كه قدرت خريد مردمشان متوسط هست خواهان مخلوط ميوه هاي خشك در بسته بندي هاي مقرون به صرفه هستند.
مي توان با توجه به خاسته و سفارش كشور مقصد بسته بندي مناسب تر يا لوكس طراحي و ساخت، همچنين با متغير كردن نوع ميوه هاي داخل بسته بندي قيمت را متناسب مشتري كرد.
بازار خريد و فروش در ميوه هاي تكي و مجزا بسيار خوب است منتها بازار براي مخلوط خشك شده هم جذابيت هاي خود را دارد.
مجموعه ما با تحقيق و بررسي نياز مشتري درصدد هست تا پيشنهاد و نظري را بدهد كه براي خريداران سودده باشد و چرخه خريد و فروش در چرخش باشد.
به علت گسترده بودن بازار فروش ميوه خشك، اين محصول علاوه بر مصرف كنندگان داخلي داراي متقاضيان خارجي زيادي مي باشد.
سهم اندك ايران در بازار صادرات جهاني ميوه خشك ، نشان از نياز بالاي كشور به رشد و پيشرفت با توجه به پتانسيل بالاي خود در اين زمينه دارد.
فروش محصولاتي همانند ميوه خشك بيشتر از توليد و بحث هاي كيفي و كمي حائز اهميت است، زيرا ادامه توليد و رونق كسب و كار در گرو اين امر مهم مي باشد.
از طرفي تحقق فروش نيازمند فرآيند جذب مشتري و شناسايي درست بازار تقاضا است به همين منظور يكي از بهترين شرايط براي فروش ميوه خشك استفاده از نمايندگي هاي طرف قرارداد با كارخانه هاي توليدي است.
اين نمايندگي ها مي توانند از ميان بازارهاي مختلف فروش ميوه خشك، مناسب ترين ها را براي فروش و عرضه انتخاب كرده و از اين طريق صادرات را رونق بخشند.
در اين ميان كشورهاي اروپايي و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس بهترين بازار هدف براي فروش ميوه خشك مرغوب ايراني محسوب مي شوند.
در قاره آسيا نيز كشورهاي تايلند و چين بزرگترين رقباي صادراتي ايران به حساب مي آيند.
بازار جهاني ميوه خشك مرغوب ايراني
بازار جهاني ميوه خشك بسيار گسترده است و علاوه بر مصرف كنندگان داخلي، كشورهاي زيادي متقاضي واردات ميوه خشك هستند.
در ميان كشورهاي صادر كننده، تايلند با سهم ۱۵ درصدي از بازار جهاني صادرات، عمده ترين صادر كننده ي ميوه خشك در جهان است.
تركيه، آمريكا، آلمان و شيلي به ترتيب با ۱۱، ۱۰، ۹ و ۸ درصد از سهم بازار جهاني در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
سهم ۷ ميليون دلاري ايران نيز از بازار ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلاري صادرات ميوه خشك نشان مي دهد كه ايران در بين كشورهاي صادركننده ميوه خشك داراي وضعيت درحال توسعه مي باشد.
واردكنندگان برتر ميوه هاي خشك نيز ايالات متحده آمريكا (۲۰۷ ميليون دلار) ، آلمان (۲۰۲ ميليون دلار) ، انگليس (۱۹۰ ميليون دلار) ، چين (۱۳۷ ميليون دلار) و فرانسه (۱۰۳ ميليون دلار) هستند .